الصفحات

22.12.11

يهود تونس و حق العودة

المنصف المرزوقي
بعيد انتخابه رئيسا لتونس، و وسط اضطرابات في الشارع العربي و ثورات لا زالت مستمرة في بعض الدول العربية، و استمرار إسرائيل في طغيانها و توسعها في الاستيطان، يقدم المنصف المرزوقي على خطوة جريئة و تصريح قوي ليرسل بذلك رسائل عديدة لجهات عديدة و يصنع من موقفه مثالا يحتذى به.

المنصف المرزوقي، و خلال اجتماعه بكبير حاخامات تونس، دعا اليهود التوانسة للعودة إلى وطنهم تونس. كان اليهود التوانسة قد خرجوا من بلدهم لأسباب عدة أبرزها تلبية لدعوة الدولة العبرية حديثة المنشأ في فلسطين. و كلنا نعرف كيف كان يتم التغرير باليهود حول العالم لجلبهم لإنشاء الدولة المزعومة.

المنصف المرزوقي بهذا التصريح يقول لكل التوانسة: نحن كلنا مواطنون كاملو الحقوق مهما اختلفنا في المذهب أو الدين. إنه يؤكد على حق المواطنة الأصيلة الذي تفتقر له كثير من الدول العربية. في العالم العربي نظل نسمع أصواتا تشكك بوطنية فلان لأنه يتبع للديانة الفلانية، أو نتهم فلان بالولاء لدولة أجنبية لمجرد انتمائه لطائفة معينة. أتمنى أن يكون هذا درسا مهما يتعلم منه باقي القادة العرب.

من جهة أخرى، يوقظ المرزوقي ذاكرة أليمة تعود إلى عهد الإستعمار البريطاني لفلسطين. عندها كانت الحكومة البريطانية تدعم الصهاينة لتهجير اليهود من أنحاء العالم كافة و توطينهم في فلسطين كي يساعد هذا في بناء دولتهم. كانت الدول العربية حينها تحتضن كثيرا من أبناء الديانة اليهودية الذين كانوا يعتبرون مواطنين كغيرهم من المواطنين. كانوا ينتشرون في بلدان عديدة كتونس و المغرب و اليمن و العراق و فلسطين ذاتها. هاجر معظم هؤلاء اليهود هربا من الأوضاء الاقتصادية و السياسية الصعبة في بلدانهم و طمعا في تحقيق أحلامهم في الدولة العبرية الجديدة.

هؤلاء اليهود يشكلون جزءا من سكان "إسرائيل" اليهود. و لو تم إعادتهم إلى بلدانهم العربية، سيكون هذا عاملا هاما في تسهيل مهمة عودة الفلسطينيين إلى وطنهم. كما أنه سيكون بادرة مهمة لدول العالم الأخرى لاسترجاع أبنائها أو على الأقل نكون قد أحرجنا هذه البلدان أو في أضعف الإيمان أحدثنا شرخا في الكيان الاجتماعي الصهيوني.

قد أبدو متفائلا أكثر من اللازم. و رغم أني لا أنكر ذلك، إلا أني أود أن أوضح أني لا أستقي هذا التفائل من خطوة إعادة اليهود العرب إلى بلدانهم فقط، لكني أقول أنها خطوة مهمة و إنسانية في الوقت ذاته.

21.12.11

Reviewing The Monk Who Sold His Ferrari by Robin Sharma

I've just finished reading "The Monk Who Sold His Ferrari" by Robin Sharma. The book is beneficial and good to read. It tells a story of a lawyer who got buried of life's daily worries and stress while he was chasing the allure of money and career growth. He then decides to leave everything, including his ferrari car, and travel to the East to learn the wisdom from the Sages of Sivana.

The whole book is about this man telling his story to his best friend when he came back. So it's not really a story as much as it's a self-improvement book presented a little bit in different way. Although it wasn't as interesting as I thought when I first decided to read the book, it included a set of advises and practices for self-improvement, especially the ninth chapter "The Ancient Art of Self-Leadership" which includes 10 rituals to calm down and improve your life.

 The following is a list of nice quotes from the book.
  • Who looks outside, dreams; who looks inside, awakens.
  • We might not be able to control the weather or the traffic or the moods of all those around us. But, we most certainly can control our attitude towards these events.
  • Your I can is more important than your I.Q.
  • How can you really know the joy of being on the summit of the mountain unless you have first visited the lowest valley.
  • Things are always created twice: first in the workshop of the mind and then, and only then, in reality.
  • Saying that you don’t have time to improve your thoughts and your life is like saying you don’t have time to stop for gas because you are too busy driving.
  • There is nothing noble about being superior to some other person. True nobility lies in being superior to your former self.
  • Only those who seek shall find.
  • As you strive to improve the lives of others, your own life will be elevated into its highest dimensions.
  • The purpose of life is a life of purpose
  • There are three mirrors that form a person’s reflection; the first is how you see yourself, the second is how others see you and the third mirror reflects the truth.
  • For new behavior to crystallize into a habit, one had to perform the new activity for twenty-one days in a row.
  • What sets highly actualized people apart from those who never live inspired lives is that they do those things that less developed people don’t like though they might not like doing them either.
  • We don’t laugh because we are happy. We are happy because we laugh.
  • Your self-image is a governor of sorts. It will never let you act in a way that is inconsistent with it.
  • Every arrow that hits the bull’s eye is the result of one hundred misses.
  • The best time to plant a tree was forty years ago. The second best time is today.

9.12.11

و يهطل المطر

في مثل هذا الوقت من كل عام يتجدد السؤال المعهود على ألسنة الناس: لماذا ينحبس المطر؟ و عندها تأتي الإجابة المعهودة أيضا و التي ارتبطت ارتباطا وثيقا بالسؤال كأنهما سلعة واحدة: انه غضب الله على الناس. و عندها يراود ذهنك سؤال طبيعي: و ماذا فعل الناس كي يغضب الله عليهم؟ و عندها يأتي الرد سريعا و جاهزا كأنما أعد سوية مع السؤال: ألا ترى انتشار الفاحشة بين الناس و تبرج النساء و انتشار الخمور؟

في كل عام نفس التساؤل و نفس الحوارات و نفس الإجابات و نفس الشرح و التبريرات. و في خضم كل هذه السجالات و الاجتهادات تفاجئ السماء الجميع و يهطل المطر. و كأنما كل التساؤلات لم يكن لها داع منذ البداية. و كل الإجابات و التفسيرات كانت غير دقيقة. و ينعم الله علينا بموسم شتوي مبارك يبدأ متأخرا و ينتهي متأخرا. و عندما يجيئ الخريف و يقترب ذات الموعد من العام تتجدد ذات التساؤلات و يرافقها ذات الإجابات و ثم تفاجئنا السماء بذات المطر. و تستمر دورة الحياة بنفس الشكل.

تعجز كل النظريات العلمية أحيانا عن مساعدتنا في تفسير أبسط المظاهر الكونية. و تتركنا كل القواعد الفلكية و تحليلات الأرصاد الجوية و الدراسات الجيولوجية و الجغرافية نتصارع في تكهنات بعيدة كل البعد عن التفكير العلمي و المنطقي. و كأننا نريح بذلك أنفسنا من عناء التفكير و الدراسة لنلقي بالأمر إلى الغيبيات. و هل أسهل من ذلك؟

قد يستنبط المتوجسون من رأيي أني لا أؤمن بالغيبيات و أني أؤمن بالمادة البحتة لا غير. و قد يذهب البعض إلى نعتي بالعلماني أو الملحد. و لكن الحقيقة هي أني حسب فهم للدين الإسلامي فإن الله يدعو للتفكر في سننه في الكون. و هو يدعونا للسعي في فهم الظواهر الطبيعية بناء على ما أتيح لنا من علم. ففي النهاية هذا الكون كله صنع الله العظيم و محاولة فهمه و فهم سنن خالقة لا تعني الكفر بالخالق. بل في رأيي تعني التقرب منه.

إذا مضينا في ركن كل أمر للغيبيات و تعاجزنا عن تأدية واجبنا بالبحث و التفكير، فهل تعتقدون أنه سيكون بوسعنا يوما أن نحل مشاكلنا أو أن نطور أنفسنا؟

7.12.11

Are eBooks Really Cheaper?

I recently purchased an Android tablet device and could download Amazon Kindle reader on it. I thought it would be a great experience to read books on devices with all the features that an electronic copy can provide and, more importantly, I thought I could save a lot of money by doing so.

I assumed that a printed copy has additional costs for printing and distribution and consequently an electronic copy should be less expensive because the publisher doesn't need to spend money on paper, printing, shipment .. and all of this stuff.

Apparently, I was wrong. Or at least, I wasn't right. I bought few ebooks and compared their prices with their equivalent printed copies. I found that mostly a digital copy is less than 5% cheaper. In fact, it was slightly more expensive in some few cases.

In the following table I list a few books on different topics which I found on Amazon.com. For each book, I listed the price for both the digital copy and the printed one.

Book Printed Copy Price Digital Copy Price
Steve Jobs, by Walter Isaacson $17.87 $14.99
Business Stripped Bare, by Richard Branson $10.88 $9.99
Men Are from Mars, Women Are from Venus, by John Gray $10.19 $10.99
A Guide to the Project Management Body of Knowledge, by Project Management Institute $41.55 $36.27
The Monk Who Sold His Ferrari, by Robin Sharma $9.25 $9.99
The Da Vinci Code, by Dan Brown $9.99 $9.99
The 7 Habits of Highly Effective People, by Stephen R. Covey $8.22 $7.81

From the list above, you can note that both Men Are from Mars, Women Are from Venus, by
John Gray and The Monk Who Sold His Ferrari, by Robin Sharma are cheaper in their printed copy. The rest of the books don't have a significant difference in prices.

For me, this is very strange. Is it because there isn't so much of competition yet as much as there is in the printed books market? Is it because they want to compensate for the cost of developing the book reader software? Is it that the cost of printing wasn't really big and the copy rights costs had the lion's share? I don't know. I leave the answer for Amazon and other ebook sellers.

2.12.11

سوية - مبادرة شبابية تطوعية



زميلة لي في العمل كانت تقوم بفكرة جميلة و مبتكرة. كانت تقوم بإعداد الحلويات مع صديقاتها أو أحيانا كانت تشتريها ثم كانت تقدمها أمام الزملاء في العمل. كل شخص كان يأخذ قطعة صغيرة و يترك مقدارا من المال كتبرع. ثم كانت تجمع هذه التبرعات و تقوم بتقديمها كمعونة لأسرة محتاجة.

فكرة بسيطة لكنها مليئة بالإبداع و حب الخير. تطورت هذه الفكرة و زاد الاهتمام بها. فأنشأت لها صفحة على الفيسبوك و طورت لها موقعا على الإنترنت. الجميع يمكنه المشاركة و المساعدة. و أخيرا أشكرك "عرين الهباهبة" على هذه المبادرة.

http://www.facebook.com/Saweyya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...